Klachtenprocedure


Je hebt de mogelijkheid een klacht in te dienen bij het bestuur van NVL.

De vereniging beschikt over een klachtenprocedure. Ingediende klachten worden behandeld door een klachtencommissie. Dit is een permanente commissie die bestaat uit drie leden. Een van de leden is geen lactatiekundige, bij voorkeur een jurist.

Klachten kunnen bijvoorbeeld over het volgende gaan:

  • Financiële geschillen;
  • Schending van de privacy;
  • Onvoldoende communicatie door de lactatiekundige;
  • Onvoldoende rapportage;
  • Gezondheidsschade voor moeder of kind;
  • Of overige schendingen van de gedragscode of beroepsstandaard.

Lees hier hoe het indienen van een klacht verder in zijn werk gaat. De klachtencoördinator van de NVL zal jouw klacht in behandeling nemen.

 

Geschillencommissie

Wanneer je na de procedure via de klachtencoördinator van de NVL niet tevreden bent, kun je eventueel naar de rechter stappen.

Er is ook een andere mogelijkheid. Ik ben aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Daarmee heb je de mogelijkheid om de zaak bij een externe en onafhankelijke geschillencommissie voor te leggen. Klik hier voor meer informatie.

"Borstvoeding is vloeibare liefde"

CliŽntervaringen

'Na een mooie start met borstvoeding in de kraamweek, ging het een week later helemaal mis. Ons meisje vond het erg moeilijk om een goeie hap te maken en viel daardoor af. Nadat we contact hadden gezocht met Elina, wilde ze op een feestdag tijd vrij maken om langs te komen. Elina nam alle tijd om ons te helpen. Na veel tips en motiverende woorden ging ik er weer vol voor. Ik combineerde de voeding aan de borst en in een fles, zodat ik iets meer rust had. Dat laatste deed ik op advies van Elina. Wat was dat fijn, even de druk eraf en alleen voeden aan de borst als het goed voelde. Na een paar dagen was ik het vertrouwen weer kwijt. Inmiddels was de tongriem wel gekliefd. Na een bemoedigend telefoontje met Elina ging ik toch weer verder. Elina gaf steeds aan dat het goed kon komen. Ik twijfelde hier sterk aan. 

Drie dagen later is Elina weer langs gekomen om nieuwe adviezen te geven en ons moed in te spreken. Opnieuw ben ik er vol tegen aangegaan. Ik merkte dat steeds meer voedingen goed gingen. Dat gaf vertrouwen. Hoewel ik Elina eerst moeilijk kon geloven over het feit dat ze steeds zei dat ons meisje het echt moest leren en dat het echt goed kon komen na wat tijd en geduld, blijkt nu dat het echt zo is!

Elina, nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp! Moeders, het kost echt veel tijd, energie en geduld, maar het komt echt goed. Schakel vooral hulp van Elina in!'

 

Rianne, juni 2019
Naar alle cliŽntervaringen »